27|2
2014

Intervju David Persson

Intervju

Blev för ett tag sedan tillfrågad om att vara månadens trollkarl på en sida och fick då lite intervjufrågor. Postar frågorna och mina svar här för er som inte redan läst dem.

Presentera dig själv med exakt tio ord!

Social, rolig skåning med glimten i ögat, som älskar utmaningar!

Vem är du på scen och vem är du privat?

På scenen kan jag leva ut och blir där en förlängd eller uppskruvad variant av mig själv. Privat är jag mer eftertänksam och lugn medan jag på scenen håller ett högt tempo och låter allt hända.

Varför blev det just trolleri för dig?

Jag såg vid 11 eller 12 år ålder ett gummibandstrick som en vän till familjen visade och efter det var jag fast och hade trolleriet som en fantastisk hobby under många år. Jag studerade marknadsföring och ekonomi, och parallellt med mina studier ökade trollerijobben. Jag älskade att stå på scenen och att få den direkta responsen och uppskattningen från en publik, och gradvis föddes drömmen om att en dag kunna leva på det.

Vad skulle du säga är det roligaste med just konstformen trolleri?

Den direkta uppskattningen från publiken efter timmars slit och filande på ett nummer. Vi gör det omöjliga möjligt och det är en skön känsla de gånger tricket är över innan det för publiken knappt börjat.

Har du någonsin scenskräck och hur hanterar du det?

Förr hade jag det oftare nu händer det sällan, men bottnar oftast i att ett helt nytt nummer skall framföras. Jag lutar mig tillbaka på att jag repeterat tricket tillräckligt många gånger och vet exakt var och hur jag skall göra saker och ting. Jag tänker att det bara är jag som vet hur numret skall sluta och går det inte exakt som jag vill har jag en plan B, sen tar jag tre djupa andetag och går på scenen. Nu kör vi!

Vad är det mest pinsamma/jobbiga som hänt dig på scen?

I min ungdom hände det en hel del saker. En gång glömde jag min kavaj och fick av arrangören låna en 4 gånger så stor kavaj. Jag körde på men kunde inte låta bli att tänka på hur publiken tyckte jag såg ut. Till råga på allt lånade jag en ring och under en effekt stoppades den i fickan, när jag sedan skulle plocka upp ringen var den borta! Det visade sig efteråt att det var ett hål i fickan på kavajen. Jag lämnade publiken och speciellt den som lånade mig ringen med en rejäl cliffhanger när jag förklarade att jag inte kunde hitta ringen men skulle leta vidare backstage. Inte en av mina bästa föreställningar om man säger så men jag hittade ringen i fodret på kavajen.

Hur kommer du på nytt material?

Väldigt svår fråga men jag inspireras nog mest av andra typer av underhållning. För mig är kreativitet eller inspiration till nytt material inget som kommer utav sig själv utan det är en ständigt pågående tankeprocess blandat med hårt arbete. Jag tar för vana att skriva ner alla idéer som kommer hur konstiga de än är, ibland måste en idé mogna och ändra form flera gånger innan den blir riktigt bra. Jag har märkt att det är mycket effektivt att bolla mina idéer med någon som inte sysslar med trolleri eftersom de kan ifrågasätta och se saker ur ett helt annat perspektiv.

Hur tänker du när det gäller klädsel på scen?

För min egen del snyggt, propert och anpassat till situation. Hellre överklädd än underklädd, gärna bäst klädd på stället.

Hur ser ett vanligt gig ut för dig?

Oftast är det ett företagsevent där jag kör scentrolleri och ibland även mingeltrolleri. Jag kommer och gör soundcheck, jag väntar och tillslut får jag äntligen gå på scenen och leverera.

Vad vet du nu som trollkarl, som du inte hade en aning om när du började?

Att det inte handlar om vilka trick du gör utan att det är DU som person som publiken måste tycka om och vilja ta till sig. Jag har också lärt mig att trolleriet eller rättare sagt att scentiden bara är en liten del av att driva ett företag som sysslar med underhållning.

Vilket trick har imponerat mest på dig NÅGONSIN?

Det var ett trick Juan Tamariz gjorde för mig vid 04:30 snåret på magisk weekend i Lund för många år sedan. Han hade trollat non-stop för oss flera timmar och vi var inte många kvar runt legenden. Slutligen fick jag välja ett kort och efter en stunds mellanspel vände han upp spader två och frågade om det var mitt kort, jag svarade ärligt nej och sa att jag valt spader tre. Han tog kortet, och detta är precis så jag kommer ihåg händelsen, sköt det framsidan upp mot mig på andra sidan bordet och när det hade glidit halvvägs över glasbordet såg jag tvåan helt visuellt förvandla sig till min valda spader tre! Jag satt som förstenad kvar med spader tre i handen samtidigt som Juan reste sig, sa att det var sent nog och tackade för sig. Där och då upplevde jag mitt mest magiska ögonblick och jag vill återigen koppla tillbaka till förra frågan, det handlar inte om vilka trick du gör utan hur du gör det!

Vad upplever du “trendar” just nu inom magin?

Cardistry och street magic (egentligen close up) har varit populärt ett tag och jag har också märkt att fler börjar intressera sig för mentalmagi.

Vad har deltagandet i Talang betytt för dig, med några års distans?

Det var en berg och dalbana och en rejäl utmaning men otroligt nyttigt för min mognadsfas då jag i det skedet var ganska ny som heltidsarbetande magiker. Med facit i hand skulle vi nog tackat nej och sökt ett år senare och haft alla nummer klart för oss redan från start!

Vad lärde du dig under Talang?

Att man hinner mer på två minuter än man tror och att det kan skapas mycket under tidspress.

Vad har du i “pipelinen” just nu, vart kan vi se dig härnäst?

Det kommer bli en händelserik vår med mycket företagsevent inbokat. Publikt går det närmast att se mig på Magic Bar i Stockholm den 20 & 21/2, den 2/3 gör jag ett välgörenhets event för Barncancerfonden i Helsingborg och den 3/5 jobbar jag på JA-Ranch i Småland. Jag kommer under året även väcka liv i en gammal akt som legat i dvala under några år men det mest spännande projektet är en föreläsning jag jobbar med som kommer ha premiär i slutet av april!